Levering hver mandag til jylland og brofaste øer. Fri fragt fra 500 kr.

Gurkemeje - Fødevarefokus

Gurkemeje - Dets helbredende effekter

Gurkemeje og Curcumin

Gurkemeje er en populær ingrediens i disse dage. Den kan findes i alt lige fra lattés, shots, smoothies og ikke mindst et par af vores egne retter. Men hvad er gurkemeje? Og hvad kan det? Det giver vi dig svaret på her.

Gurkemeje, et medlem af ingefær familien, er blevet brugt af medicinske årsager i tusinder af år, i flere dele af verden. Gurkemeje indeholder curcumin, et indholdstof der blev opdaget for 200 år siden og som der de sidste mange år er blevet forsket meget i. Det er netop dette stof der giver gurkemeje sine sunde egenskaber, og efter mange års forskning er man kommet frem til mange forskellige positive egenskaber, der gør at vi roligt kan sige gurkemeje lever op til sin betegnelse som “Superfood”

Gurkemeje lever altså op sin hype, men der er dog et par ting du skal vide for at få gavn af dens fordele:

Gurkemeje kan som sagt i dag findes i mange forskellige former, men de to mest interessante er dets originale friske form, en lille knold der minder om en orange ingefær, og dets tørrede form, begge dele består kun af uforarbejdet gurkemeje, altså dets reneste form. Man kan også få gurkemeje i juice, shots, brød og endda chokolade, men mange af disse produkter indeholder kun en lille mængde gurkemeje. 

Curcumin optages bedst ved indtag sammen med peber og fedtstof.

Man har fundet ud af at curcumin ikke bliver optaget særligt effektivt for sig selv. Det har brug for et stof der hedder piperine, der findes i sort peber, for at blive optaget fra fordøjelsessystemet til blodomløbet. Det øger optagelsen af curcumin med op til 2.000% Det kan derfor anbefales altid at sørge for at man spiser gurkemeje og peber i samme måltid. 

Curcumin er også et fedtopløseligt stof, hvilket vil sige at, man kan øge optagelsen af det ved at spise det sammen med et fedtstof. 

Dette har vi taget højde for i både vores kikærtekarry, der sammen med peber indeholder fedtstof i form af olivenolie og kokosmælk, samt vores gurkemeje-falafler i buddha bowl, der indeholder peber og er stegt i rapsolie. Dette sikrer optimal optagelse af curcumin. Hvorfor du gerne vil have optimal optagelse af curcumin kan du læse om herunder, fordelene er mange! 

Økologisk Vegansk Kikærtekarry med Gurkemeje
Økologisk Vegansk Buddha Bowl med Gurkemeje Falafel

Curcumin - hvad kan det?

Curcurmin kan have en effekt på forhindring og behandling af kræft1,2,3, malaria4, leversygdom5, oxidativ stress6, inflammation7,8, metabolisk syndrom9, slidgigt10, diabetes11, overvægt12, forhøjet blodtryk13, angst14, forhøjet kolestorol15. Derudover kan det have positiv effekt selv på folk uden helbredsproblemer, hvor det forbedrer adskillige blodmarkører forbundet med sundhed og kan forbedre fokus, hukommelse og humør.16,17. Curcumin kan hjælpe ved alle disse forskellige tilstande da det blandt andet er en kraftfuld anti-oxidant og stærkt anti-inflammatorisk.

Det er endda også bevist at curcumin er sikker at indtage i mængder op til 10g/dag18, hvilket er meget mere end det vil være muligt for os at indtage, da gurkemeje kun indeholder en forholdsvis lille procentdel curcumin. Man kan dog også finde ren curcumin i pille form, men selv i den form vil det være svært at nå op på så stor en mængde. Det er derfor bredt antaget at curcumin er et sikkert stof at indtage i næsten alle mængder. 

Det lyder næsten for godt til at være sandt, men der findes i dag mange studier der alle sammen peger i samme retning. Vi har lavet benarbejdet for jer og samlet en masse links til relevante studier, til dem der er interesseret i at lære mere om denne fødevares fantastiske effekter. Det er dog kun et lille udpluk af alle de studier der er lavet. 

På baggrund af dette vil vi anbefale at man prøver at tilføje nogle retter der indeholder gurkemeje i sin kost eller eventuelt et gurkemeje/curcumin kosttilskud.

OBS: Dette er blot et overblik over den virkning gurkemeje/curcumin har vist at have ifølge videnskabelige studier. Vi opfordrer alle til selv at lave deres egen research og altid snakke med deres læge inden der foretages ændringer i sin kost/kosttilskud eller medicin.

Kilder:

1: Curcumins effekt på gastrisk og tyktarmskræft

2: Curcumin kan forhindre tumorceller i at vokse, og forstærke effekten af stråling og kemoterapi

3: Curcumin kan have en effekt på brystkræft

4: Curcumin kan dræbe malaria parasiten og øge overlevelsen markant

5: Curcumin kan have en positiv effekt på leversygdom

6: Curcumin kan forbedre tilstande af oxidativ stress

7: Curcumin er stærkt anti-inflammatorisk

8: Pga dets anti-inflammatoriske egenskaber kan curcumin afhjælpe adskillige inflammatoriske tilstande og visse former for kræft

9: Curcumin har en markant større effekt end placebo i behandling af metabolisk syndrom

10: Curcumin er mere effektiv til behandling af gigt og smerter end ibuprofen viser et studie

11: Curcumin kan effektivt forhindre diabetes 2 for personer med prædiabetes

12: Curcumin kan modvirke overvægt og visse følgesygdomme af overvægt

13: Curcumin kan modvirke forhøjet blodtryk

14: Curcumin kan hjælpe på angst

15: Curcumin kan afhjælpe forhøjet kolesterol

16: Curcumin forbedre adskillige blodmarkører forbundet med øget sundhed

17: Curcumin kan hjælpe med øget fokus, hukommelse og humør

18: Curcumin er sikkert at indtage i mængder op til minimum 10g/dag

1 kommentar

  • I am sorry for off-topic, I am thinking about building an interesting website for students. Will probably start with publishing interesting facts such as"Intelligent people have more zinc and copper in their hair."Please let me know if you know where I can find some related information and facts like here

    physiology research topics

    Davidtow

Indsend en kommentar